loading...
mobina
mobina بازدید : 18 دوشنبه 17 مهر 1402 نظرات (0)

روانشناسی رشته‌ گسترده‌ای است که به پیشگیری و درمان آسیب‌های روانی می‌پردازد و روانشناس فردی متخصص است که به مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتارها، احساسات و تجربیات انسان‌ها پرداخته و تلاش می‌کند تا کارکرد ذهن و رفتار انسان‌ها را بشناسد. بهترین دکتر روانشناس در ایران تلاش می‌کند تا به درک عمیقی از رفتارهای و فرآیندهای ذهنی افراد برسد و به آن‌ها برای بهبود کیفیت زندگی، حل مشکلات روانی کمک کند. آن‌ها در زمینه‌های روان درمانی مشاوره، آموزش، مشاوره حرفه‌ای و تحصیلی، بهبود روابط زناشویی و… فعالیت می‌کنند.

روانشناس خود باید از سلامت روانی برخوردار باشد و دارای ویژگی‌هایی مانند: رازداری، همدلی و نوع دوستی باشد. او باید هوش هیجانی بالایی داشته باشد تا بتواند در موقعیت‌های مختلف در مواجهه با مراجعه‌کنندگان خود، احساسات فردی خود را کنترل کند هم چنین یکی از ویژگی‌های رشته روانشناسی فشار احساسی است که به روانشناس وارد می‌شود زیرا او باید به مشکلات عاطفی مردم گوش فرا دهد در حالی که نباید خودش تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد

بهترین دکتر روانشناس در ایران ابتدا باید چهار سال دوره کارشناسی را در رشته های روانشناسی، روانشناسی بالینی و رشته مشاوره بگذراند سپس به مدت دو سال مشغول تحصیل در کارشناسی ارشد شود و حدود 3 تا 4 سال مقطع دکترا را به پایان برساند هم چنین در صورتی روانشناس می‌تواند برای خود مطب خصوصی تاسیس کند که دارای دو سال سابقه کار در زمینه روانشناسی باشد و در آزمون‌های صدور مجوز که تحت نظر سازمان نظام روانشناسی برگزار می‌شود نمره قبولی کسب کرده و در کارگاه‌ها و دوره‌های خصوصی ‌در زمینه روانشناسی شرکت کرده باشد. او هم‌چنین می‌تواند در مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی اجتماعی، زندان‌ها، خانه های سالمندان یا مراکز توانبخشی فعالیت کند.

برخی از خدمات بهترین دکتر روانشناس در ایران

مشاوره خانواده: بهترین دکتر روانشناس در ایران به عنوان مشاوره خانواده فعالیت می‌کند تا استرس‌ها و تعارضات خانوادگی را کاهش دهد. او به اعضای خانواده کمک می‌کند ‌که در مواجهه با اختلافات و تنش‌ها در روابطشان به یک راه حل مشترک برسند هم‌چنین به والدین روش‌های بهتر برای تربیت کودکان را می‌آموزد. او مشاوره‌های قبل‌ ازدواج را برای زوجین انجام می‌دهد تا میزان همسان بودن آن‌ها را ‌بسنجند و در صورت وجود خیانت یا توهم خیانت از طرف یکی از زوجین به ریشه یابی این موضوع می‌پردازد تا با رفع سوء تفاهم‌ها به حفظ ازدواج کمک کند. هم چنین او مشاوره های قبل از طلاق را برای زوجین انجام می دهند تا از روی خشم تصمیم به جدایی نگیرند.

مشاوره تحصیلی: با کمک روانشناسی تحصیلی به افراد در انتخاب رشته و برنامه ریزی تحصیلی کمک می‌شود. این مشاوره برای دانشجویان و افرادی که در انتخاب رشته تحصیلی یا تغییر آن نیاز به راهنمایی دارند، موثر است هم‌چنین به تاثیر عواطف، محیط و رفتار دیگران بر یادگیری توجه می‌شود و مشکلاتی مانند برقراری ارتباط با همکلاسان، مشکل در حل تکالیف مدرسه و هم‌چنین مشکلات کودکان دچار اوتیسم یا بیش فعالی به وسیله روانشناسان تحصیلی بررسی شده تا به کاهش اختلال و افزایش تمرکز این کودکان کمک شود. بهترین دکتر روانشناس در ایران به افراد در مدیریت استرس و فشار روانی در دوران تحصیل نیز کمک می‌کند.

مشاوره زناشویی: در صورتی که زوجین به تنهایی قادر به حل مشکلات زناشویی نباشند بهترین دکتر روانشناس در ایران چالش‌های مربوط به زندگی زناشویی و روابط عاطفی ‌را برای این افراد مدیریت و حل می‌کند. او به زوج‌ها کمک می‌کند تا به مهارت‌های بهتری برای برقراری روابط عاطفی و زناشویی دست یابند و اختلافات مربوط به مسائل مالی، تربیت فرزندان و تقسیم وظایف خانگی را حل و فصل کنند هم‌چنین به آن‌ها می‌آموزد که چگونه احساسات و خواسته‌های خود را بیان کند و از سرکوب احساسات خود خودداری کند. او در مدیریت و حل مشکلات جنسی به زوجین کمک می‌کند و ابزارها و روش‌هایی را به آن‌ها می‌آموزد تا روابط عاطفیشان بهبود یابد.

مشاوره کودک و نوجوان: کودکان با ارزش‌ترین سرمایه خانواده هستند و کوچکترین اتفاق بر ضمیر ناخودآگاه آن‌ها تاثیرگذار است. مشاوران کودک در زمینه افسردگی دوران کودکی، اختلال کم توجهی، بیش فعالی و سوء استفاده جنسی از کودکان تخصص دارند و به کمک بازی درمانی، اختلالات کودکان را درمان می‌کنند به این ترتیب که به کودکان اجاره می‌دهند که بازی مورد علاقه خود را انجام دهند و با مشاهده رفتار کودک در حین بازی به عواطف و احساسات او پی برده و متوجه مشکلات عاطفی او خواهند شد هم‌چنین به والدین برای رفع مشکلات عاطفی ‌کودکان آموزش های لازم را می‌دهند.

معرفی برخی از شاخه‌های روانشناسی

روانشناسی بالینی: رشته روانشناسی بالینی به شناسایی ناهنجاری‌ها، کاهش ناسازگاری، ناتوانی و ارتقای جنبه‌های مثبت و انطباق پذیری ‌و رشد شخصیتی افراد می‌پردازد. روانشناسی بالینی ترکیبی از علم و هنر است. بهترین دکتر روانشناس در ایران نه تنها به تحقیقات تجربی می‌پردازد بلکه علم خود را در عمل برای بهتر زیستن افراد به کار می‌برد. روانشناسی بالینی مربوط به تمامی دوران های زندگی ‌است هم‌چنین ‌به تشخیص اختلالات روانی مانند: افسردگی، اضطراب، اختلال خواب و… می‌پردازد و به افراد مهارت مدیریت استرس، مهارت‌های ارتباطی را می‌آموزد حتی به تفسیر رویاهای افراد پرداخته و از این طریق به احساسات نهفته در ذهن افراد پی می‌برد.

روانشناسی شناختی: در این شاخه از روانشناسی فرآیندهای ذهنی مانند: قدرت تفکر، حافظه، زبان، یادگیری توانایی حل مشکلات و مسائل بررسی می‌شود و به کمک آن بهترین دکتر روانشناس در تهران متوجه نحوه تفکر افراد شده و با پردازش اطلاعات مغز افراد می‌تواند به رفع مشکلات روانی آن‌ها کمک کند و هم‌چنین هدف آن درمان اختلالات حافظه و بهبود یادگیری و کمک به افرادی است که نیاز به تقویت یادگیری دروس خود دارند. روانشناسی شناختی بررسی می‎‌کند که افراد چگونه اطلاعات را دریافت، ذخیره و بازیابی می‌کنند هم‌چنین به بررسی فرآیند‌های تفکری انسان‌ها مانند: قدرت تصمیم‌گیری، تفکر منطقی و خلاقانه توجه می‌کند این رشته به مطالعه تاثیر زبان در ادراک می‌پردازد و به فرآیندهای خواندن، نوشتن و درک زبان توجه دارد.

روانشناسی شخصیت: شخصیت فرد از دو بخش تشکیل شده است ویژگی‌های ذاتی و ویژگی‌هایی که در اثر سازگاری با محیط اجتماعی شکل گرفته است. روانشناسی شخصیت مشخص می‌کند که شخصیت هر فرد چگونه رشد می‌کند و چه تاثیری بر رفتار او دارد هم‌چنین به بررسی و درمان اختلالات شخصیتی افراد می‌پردازد به عبارتی روانشناسی شخصیت مجموعه‌ای از عواطف و احساسات، روش‌های فکری و رفتارهای ما در طول زمان است البته شخصیت فرد همیشه ثابت نیست و ممکن است به تدریج رفتارها و نگرش انسان تغییر کند گاهی اوقات شخصیت او با الگو برداری از رفتار دیگران شکل می‌گیرد به خصوص اگر آن رفتار در جامعه تایید شود.

روانشناسی کودک: این شاخه از روانشناسی به بررسی ویژگی‌های رفتاری، رشد ذهنی و احساسی کودکان می‌پردازد و عملکردهای خودآگاه و ناخودآگاه کودکان را بررسی می‌کند هم‌چنین به بررسی رفتار کودک با والدین و محیط اطراف او پرداخته و ریشه رفتارهای غیر طبیعی کودکان را تشخیص می‌دهد از آن جایی که رشد احساسی کودکان بر روی رشد اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد به کودکان می‌آموزد چگونه مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند هم‌چنین به بررسی رشد کودکان از نظر جسمی، شناختی، اجتماعی و عاطفی می‌پردازد تا موجب ایجاد مهارت‌های حرکتی، زبانی و اجتماعی برای کودکان شود از طرفی به درمان اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلال اضطراب و… نیز می‌پردازد.

دلایل اجتناب افراد برای مراجعه به روانشناس

  • بعضی از افراد چنین تصور می‌کنند که فقط افرادی که بیماری روانی دارند نیازمند مراجعه به روانشناس می‌باشند اما همان طور که برای بررسی سلامت جسمی خود نزد پزشک می‌روید لازم است برای بررسی سلامتی روانی خود نیز به بهترین دکتر روانشناس در کرج مراجعه کنید، بدون آن که ترسی از قضاوت دیگران داشته باشید.
  • گاهی اوقات افراد تصور می‌کنند که مراجعه به روانشناس تاثیری در حل مشکلات عاطفی و روانی آن‌ها ندارد در حالی که روانشناس بالینی تنها یک شنونده خوب برای دردها و مشکلات شما نیست بلکه از میان صحبت‌های شما متوجه الگوهای رفتاریتان شده و برنامه شخصی‌سازی شده برای درمان شما طراحی می‌کند.
  • نگرانی دیگر افراد، تجویز دارو برای درمان افسردگی و اضطراب است در حالی که روانشناس تنها از درمان‌های روانشناختی برای حل مشکل بیمار استفاده می‌کند زیرا تجویز دارو در حیطه تخصص روانشناس نمی‌باشد.
  • گاهی اوقات افراد به دلیل ترس از افشای اسرار درونی خود به بهترین دکتر روانشناس در ایران مراجعه نمی‌کنند در صورتی که یکی از ویژگی‌های بارز روانشناسان رازداری آن‌ها می‌باشد که نه تنها اسرار شما را محفوظ نگه می‌دارند بلکه راهکارهای مناسب برای آرامش ذهن و روح شما ارائه می‌دهند.

کلام آخر

انسان در مراحلی از زندگی با اضطراب، افسردگی، کاهش انرژی، غم و اندوه روبرو می‌شود گاهی اوقات فرد برای رهایی از این مشکلات، نیازمند مراجعه به بهترین دکتر روانشناس در ایران است هم‌چنین غفلت از مراجعه به موقع به روانشناس، باعث آسیب روحی جبران ناپذیری خواهد شد به طوری که برای درمان مشکلات روانی، فرد باید به روانپزشک مراجعه کرده تا با مصرف دارو مشکلات روحی و روانی خود را درمان کند.

از شما عزیزان بسیار سپاسگزاریم که تا پایان این مقاله ما را همراهی کرده‌اید. امیدواریم مطالب ذکر شده در انتخاب بهترین دکتر روانشناس در ایران برای شما مفید واقع شده باشد در صورتی که هر گونه انتقاد و پیشنهادی دارید از طریق سایت جراحا با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 545
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 39
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 249
  • بازدید ماه : 60
  • بازدید سال : 7,859
  • بازدید کلی : 16,574